Snelheidsbeperkingen en -controle
- 1/17De algemene snelheidslimiet voor het rijden binnen de bebouwde kom is
De algemene snelheidslimiet in stedelijke gebieden is 50 km/u. Deze limiet wordt meestal aangegeven door witte borden met stadssilhouetten.
Op wegen buiten de bebouwde kom is de standaardsnelheid voor auto's en bussen
De algemene maximumsnelheid op andere wegen, buiten de bebouwde kom, is 80 km/u voor auto's en bussen. Dit geldt voor gewone wegen en tweebaanswegen.
De toegestane maximumsnelheid op snelwegen is op de meeste plaatsen
De algemene snelheidslimiet op snelwegen is 130 km/u op de meeste plaatsen. Op specifieke trajecten kunnen echter andere limieten gelden.
Voor voertuigen van minder dan 3,5 ton gelden over het algemeen de volgende snelheidsbeperkingen
De algemene snelheidslimieten van 50 km/u binnen de bebouwde kom, 80 km/u buiten de bebouwde kom en 130 km/u op snelwegen gelden specifiek voor voertuigen van minder dan 3,5 ton. Voor grotere voertuigen gelden andere limieten.
De maximumsnelheid voor auto's en motoren met aanhangwagens op normale wegen buiten de bebouwde kom is
Op normale wegen buiten de bebouwde kom geldt voor auto's en motorfietsen met aanhanger een maximumsnelheid van 70 km/u. Dit is een specifieke limiet voor dergelijke combinaties.
De maximumsnelheid voor vrachtwagens en bussen op snelwegen is
Vrachtwagens en bussen, samen met auto's en motorfietsen die aanhangwagens trekken, hebben een snelheidslimiet van 80 km/u op snelwegen. Dit garandeert de veiligheid voor zwaardere en grotere voertuigen.
Binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid voor vrachtwagens en bussen, zelfs als lokale borden hogere snelheden voor andere voertuigen toestaan, als volgt
Binnen de bebouwde kom mag de maximumsnelheid voor vrachtwagens en bussen niet hoger zijn dan 50 km/u. Deze regel geldt zelfs als lokale verkeersborden hogere snelheidslimieten toestaan voor lichtere voertuigen.
Een bestuurder die de snelheidslimiet overschrijdt, kan te maken krijgen met juridische gevolgen zoals
Als je je niet aan de snelheidslimiet houdt, kun je ter plaatse een boete krijgen. Dit systeem van onmiddellijke boetes is ontworpen om de verkeersveiligheid te handhaven.
Een mogelijke uitkomst als een bestuurder een snelheidsboete niet onmiddellijk kan betalen, is
Als er niet kan worden betaald voor een snelheidsovertreding, kan het voertuig in beslag worden genomen. Dit zorgt ervoor dat er verantwoording wordt afgelegd voor de gemaakte boetes.
Tijdens welke specifieke uren en dagen mogen vrachtwagens, bussen en voertuigen met aanhangwagens op bepaalde snelwegtrajecten niet inhalen?
Op sommige trajecten op snelwegen mogen deze specifieke voertuigtypes niet inhalen van 6 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds op maandag tot en met vrijdag. Deze beperkingen worden aangegeven met waarschuwingsborden.
Een gemeenschappelijk kenmerk van snelheidslimieten in aangewezen schoolzones tijdens actieve uren is dat ze vaak
Snelheidslimieten in schoolzones worden meestal verlaagd tijdens actieve uren om de veiligheid van kinderen te garanderen. Dit creëert een veiligere omgeving waar kinderen oversteken of lopen.
Wanneer u een bouwterrein op de weg tegenkomt, is de algemene verwachting met betrekking tot uw rijsnelheid dat u
In bouwzones moeten bestuurders hun snelheid verminderen en zich houden aan tijdelijke snelheidsbeperkingen of waarschuwingsborden. Zo bescherm je bouwvakkers en navigeer je veilig door veranderende wegomstandigheden.
Bij het naderen van een gevaarlijke bocht moet een bestuurder, zelfs als er geen specifieke snelheidslimiet is aangegeven, zijn snelheid verminderen tot
Bestuurders moeten hun snelheid verminderen bij het naderen van gevaarlijke bochten om de controle over het voertuig te behouden. Hierdoor kan veiliger worden genavigeerd en kan beter worden ingespeeld op onvoorziene wegomstandigheden.
Het overkoepelende principe dat de snelheid van een bestuurder te allen tijde zou moeten bepalen, naast de aangegeven limieten, is dat
De snelheid moet altijd worden aangepast aan de heersende omstandigheden, waaronder het verkeer, de toestand van de weg en het zicht. Dit principe garandeert veilig rijden, zelfs als dit betekent dat je onder de maximaal toegestane snelheid moet rijden.
In omstandigheden van druk verkeer rond grote steden is een specifieke aanpassing die van toepassing kan zijn op snelheidslimieten op snelwegen
Op verschillende stukken snelweg is een lagere maximumsnelheid toegestaan, zoals 110 km/u. Dit is ingevoerd vanwege speciale omstandigheden, zoals druk verkeer rond grote steden, met als doel de doorstroming en veiligheid te verbeteren.
Tijdens het rijden in slechte weersomstandigheden, zoals zware regen, sneeuw of dichte mist, moet een bestuurder
In slechte weersomstandigheden moeten bestuurders hun snelheid aanzienlijk verlagen, zelfs onder de aangegeven limieten. Dit is cruciaal om de controle te behouden, de reactietijd te verlengen en het zicht te verbeteren.
De aanwezigheid van gevaarlijke trajecten op snelwegen suggereert dat snelheidslimieten op die trajecten mogelijk
Op gevaarlijke trajecten op snelwegen kunnen lagere snelheidslimieten gelden, bijvoorbeeld 110 km/u, om de veiligheid te verbeteren. Dit helpt de risico's op uitdagende weggedeelten te beperken.