Verantwoord weggedrag
- 1/20Als je je moe voelt voordat je gaat rijden, moet je
Rijden terwijl je moe bent verhoogt het risico op ongevallen aanzienlijk. Het is het veiligst om niet te rijden tot je goed uitgerust bent, zodat je volledig alert en geconcentreerd bent.
Als je merkt dat de koplampen van je auto niet goed gericht zijn, moet je
Goed gerichte koplampen zijn cruciaal voor veilig rijden. Als je ze regelmatig controleert en afstelt, kun je de weg duidelijk zien en verblind je andere bestuurders niet.
Als een politieagent aangeeft dat je aan de kant moet gaan, moet je
Je moet naar rechts aan de kant gaan en stoppen zodra het veilig is om dat te doen wanneer een politieagent je een teken geeft. Zo voldoet u aan de wet en kan de agent uw voertuig veilig benaderen.
Om een veilige volgafstand te berekenen aan de hand van de twee-seconden-regel, moet je
Deze telmethode helpt bestuurders om een minimaal tijdsinterval van twee seconden aan te houden tussen hun voertuig en het voertuig direct voor hen. Dit biedt voldoende reactietijd en remafstand onder ideale rijomstandigheden.
Je moet je koplampen aanzetten
Koplampen moeten worden ingeschakeld bij weinig licht, zoals schemering, zonsopgang en slechte weersomstandigheden, om ervoor te zorgen dat je zichtbaar bent voor andere bestuurders en de weg goed kunt zien.
Wanneer bestuurders een stopteken tegenkomen, moeten ze
Een stopteken vereist dat bestuurders volledig tot stilstand komen, ongeacht of er andere voertuigen aanwezig zijn. Dit betekent dat het voertuig volledig tot stilstand moet komen als afremmen niet voldoende is.
Een geel verkeerslicht geeft bestuurders aan dat ze
Een geel verkeerslicht geeft aan dat het licht op rood springt. Bestuurders moeten zich voorbereiden om te stoppen en dat doen als ze dat zonder risico kunnen. Als een bestuurder te dicht bij het kruispunt is om veilig te stoppen wanneer het gele licht verschijnt, mag hij voorzichtig doorrijden.
Bij een rood knipperlicht moeten bestuurders
Een rood knipperlicht wordt hetzelfde behandeld als een stopbord. Bestuurders moeten volledig tot stilstand komen en voorrang verlenen aan andere voertuigen en voetgangers voordat ze verder rijden.
Bestuurders moeten voetgangers behandelen door
Bestuurders moeten voetgangers voorrang geven, niet alleen op gemarkeerde zebrapaden maar ook wanneer ze op een ander punt de weg oversteken. Bestuurders moeten anticiperen op voetgangersbewegingen en bereid zijn om te stoppen.
Bij het naderen van motorrijders moeten bestuurders
Motorrijders worden, net als fietsers, beschouwd als kwetsbare weggebruikers. Bestuurders moeten motorrijders met hetzelfde respect en dezelfde zorg behandelen als andere voertuigen, ze voldoende ruimte geven en een veilige volgafstand bewaren.
Plotseling remmen is acceptabel
Plotseling remmen wordt beschouwd als een riskante manoeuvre en mag alleen worden gebruikt in noodsituaties om een dreigende botsing te voorkomen. Onnodig of abrupt remmen kan andere bestuurders laten schrikken, vooral die achterop rijden, en kan leiden tot kop-staartbotsingen.
In Denemarken is rijden onder invloed van alcohol
Rijden onder invloed van alcohol is illegaal in Denemarken voor alle bestuurders. Denemarken heeft specifieke wettelijke limieten voor het alcoholgehalte in het bloed (BAC) en het overschrijden van deze limieten kan leiden tot zware straffen, waaronder boetes, opschorting van het rijbewijs en zelfs gevangenisstraf.
Bestuurders moeten dimlichten gebruiken
Bestuurders moeten dimlicht gebruiken wanneer ze 's nachts andere voertuigen passeren om te voorkomen dat ze de tegemoetkomende bestuurders verblinden. Gedimde koplampen bieden voldoende verlichting voor de bestuurder en minimaliseren de verblinding voor anderen.
Bestuurders mogen mistlampen gebruiken
Mistlampen zijn ontworpen om het zicht te verbeteren in slechte weersomstandigheden zoals mist, sneeuw of zware regen. Het gebruik ervan is beperkt tot deze omstandigheden omdat het gebruik ervan bij helder weer of 's nachts verblinding kan veroorzaken en het zicht voor andere bestuurders kan verminderen.
Als je te laat bent en de voorligger houdt zich aan de maximumsnelheid, maar je vindt dat hij te langzaam is
Deense verkeersregels en verantwoord rijgedrag benadrukken geduld en het vermijden van agressief gedrag. Bumperkleven, toeteren en veelvuldig van rijstrook wisselen zijn gevaarlijk en kunnen tot ongelukken leiden.
Als je een lange reis maakt en je je erg moe begint te voelen
Rijden terwijl je moe bent is een belangrijke risicofactor bij ongevallen. Hoewel koffie een tijdelijke oppepper kan geven, is het geen vervanging voor rust. Op een aangewezen rustplaats stoppen en een pauze of een kort dutje nemen is de veiligste manier om vermoeidheid onder controle te houden en ongevallen te voorkomen.
Als je een paar glazen wijn op hebt en naar huis moet rijden
Rijden onder invloed van alcohol is illegaal en extreem gevaarlijk. Zelfs kleine hoeveelheden alcohol kunnen het beoordelingsvermogen en de reactietijd aantasten. De veiligste en meest verantwoorde keuze is om helemaal niet te rijden en een alternatieve manier te vinden om thuis te komen.
Wanneer een hulpverleningsvoertuig met zwaailichten uit een willekeurige richting nadert
Wanneer een hulpvoertuig met zwaailichten nadert, moeten bestuurders naar de berm gaan en stoppen. Hierdoor kan het hulpverleningsvoertuig veilig en snel passeren, wat cruciaal is in tijdgevoelige situaties.
Als een reddingsvoertuig of sleepwagen met knipperende lichten stilstaat
Bij het tegenkomen van een gestopt hulpverleningsvoertuig of sleepwagen met zwaailichten, moeten bestuurders hun snelheid verminderen en, indien mogelijk, op een naastgelegen rijstrook gaan rijden.
Het niet reageren op een hulpverleningsvoertuig met zwaailicht en sirene kan leiden tot
Het niet reageren op de lichten en sirenes van een hulpverleningsvoertuig is een ernstige overtreding. Een eerste overtreding kan resulteren in een aanzienlijke boete en drie strafpunten op je rijbewijs. Latere overtredingen kunnen leiden tot hogere boetes en mogelijk gevangenisstraf.