Verplichte borden
- 1/32
Bestuurders moeten rechtdoor rijden. Dit bord wordt meestal geplaatst op kruispunten of op eenrichtingswegen waar andere afslagen, inclusief links- of rechtsaf, niet zijn toegestaan om een bepaalde verkeersstroom te behouden.

Bestuurders zijn verplicht om linksaf te slaan op dit kruispunt. Deze verplichte instructie zorgt ervoor dat voertuigen een aangewezen route volgen, vaak om files te voorkomen of om verkeer weg te leiden uit gebieden waar beperkingen gelden.

Bestuurders zijn verplicht rechts af te slaan op dit kruispunt. Dit bord zorgt ervoor dat het verkeer zich aan een specifiek pad houdt, wat vaak voorkomt waar rechtdoor of links afslaan verboden is omwille van de veiligheid of verkeersmanagement.

Een verplichte afslag naar links is vereist op het komende kruispunt. Dit vooraankondigingsbord geeft bestuurders de tijd om hun voertuigen op de juiste rijstrook te plaatsen en zich voor te bereiden op de noodzakelijke afslag, aangezien rechtdoor rijden of rechtsafslaan niet is toegestaan.

Een verplichte afslag naar rechts is vereist op het aankomende kruispunt. Dit bord waarschuwt vooraf, zodat bestuurders zich kunnen voorbereiden op het oprijden van de juiste rijstrook en het uitvoeren van de afslag, aangezien andere richtingen worden beperkt.

Op dit kruispunt moeten bestuurders rechtdoor rijden of linksaf slaan. Alle andere bewegingen, zoals rechts afslaan of een U-bocht maken, zijn verboden om de verkeersstroom te regelen en conflicten te voorkomen.

Op dit kruispunt moeten bestuurders rechtdoor rijden of rechtsaf slaan. Alle andere bewegingen, zoals linksaf slaan of een U-bocht maken, zijn verboden om het verkeer effectief te geleiden.

Op dit kruispunt moeten bestuurders linksaf of rechtsaf slaan. Rechtdoor rijden of een U-bocht maken is niet toegestaan, zodat voertuigen kunnen uitwijken als dat nodig is voor het wegennet.

Bestuurders moeten de rotonde oprijden en linksom rijden. Dit zorgt voor een consistente verkeerscirculatie en bestuurders moeten altijd voorrang verlenen aan voertuigen die zich al op de rotonde bevinden.

Bestuurders zijn verplicht om aan de linkerkant van een obstakel, verkeerseiland of wegkenmerk te passeren. Dit zorgt voor veiligheid en houdt de weg vrij voor andere voertuigen op plaatsen waar de ruimte beperkt is of waar de verkeersstroom wordt geleid.

Bestuurders zijn verplicht om aan de rechterkant van een obstakel, verkeerseiland of wegkenmerk te passeren. Dit zorgt voor veiligheid en houdt de weg vrij voor andere voertuigen op plaatsen waar de ruimte beperkt is of waar de verkeersstroom wordt geleid.

Bestuurders hebben de optie om links of rechts van het obstakel, de middengeleider of een wegkenmerk te passeren. Dit bord biedt flexibiliteit, zodat bestuurders de veiligste en meest geschikte weg kunnen kiezen op basis van de verkeersomstandigheden en hun bestemming.

Dit bord geeft een verplicht fietspad aan, wat betekent dat het uitsluitend bestemd is voor fietsen. Andere vormen van vervoer, zoals voetgangers of motorvoertuigen, zijn over het algemeen niet toegestaan op dit pad om de veiligheid van fietsers en een vlotte doorstroming te garanderen.

Dit subpaneel, indien gebruikt in combinatie met een ander hoofdbord, geeft aan dat de regel of aanduiding van toepassing is op een specifieke rijstrook of pad aan de linkerkant. Het geeft richting aan voor gescheiden of speciale routes.

Dit bord geeft aan dat het fietsverkeer op dit aangewezen pad in beide richtingen rijdt. Fietsers moeten rekening houden met tegemoetkomende fietsen en voorzichtig zijn, vooral bij het passeren of afslaan.

Dit bord geeft het einde aan van een gedeelte waar tweerichtingsverkeer voor fietsers was aangegeven. Fietsers moeten er rekening mee houden dat het pad nu weer eenrichtingsverkeer kan worden of een gedeelde ruimte, waardoor verhoogde waakzaamheid voor veranderende omstandigheden vereist is.

Dit bord duidt een verplichte voetpad aan, wat betekent dat het pad uitsluitend bestemd is voor gebruik door voetgangers. Voertuigen, inclusief fietsen en motorvoertuigen, zijn over het algemeen verboden om de veiligheid en het onbelemmerde verkeer van voetgangers te garanderen.

Dit bord duidt een verplicht ruiterpad aan, wat aangeeft dat het pad speciaal bestemd is voor ruiters en individuele ruiters. Voetgangers zijn ook toegestaan, maar gemotoriseerde voertuigen en vaak ook fietsen zijn verboden om de veiligheid en het rustige genot van de ruiters te garanderen.

Dit bord geeft een gescheiden gedeeld pad aan, wat betekent dat het pad bestemd is voor zowel voetgangers als fietsers, maar met duidelijk aangegeven aparte zones of rijstroken voor elke gebruikersgroep. Gebruikers moeten zich aan hun eigen kant houden om conflicten te voorkomen en de veiligheid te waarborgen.

Dit bord geeft een gescheiden pad aan waar voetgangers aan de linkerkant moeten blijven en fietsers aan de rechterkant. Het aanhouden van deze aangewezen rijstroken is cruciaal voor de veiligheid en een efficiënte doorstroming op gedeelde routes.

Dit bord geeft een gescheiden pad aan waar fietsers aan de linkerkant moeten blijven en voetgangers aan de rechterkant. Het opvolgen van deze instructies helpt botsingen te voorkomen en de orde op het gedeelde pad te bewaren.

Dit bord wijst een gescheiden pad aan voor drie gebruikersgroepen: ruiters, voetgangers en fietsers. Elke gebruiker moet zich houden aan het aangewezen gebied om de veiligheid te garanderen en conflicten tussen verschillende soorten gebruikers te voorkomen.

Dit bord wijst een gescheiden pad aan voor drie gebruikersgroepen: ruiters, fietsers en voetgangers. Elke gebruiker moet zich houden aan het aangewezen gebied om de veiligheid te garanderen en conflicten te voorkomen.

Dit bord geeft een pad aan dat gescheiden is voor ruiters en voetgangers. Ruiters bevinden zich aan de linkerkant van het pad en voetgangers aan de rechterkant. Alle gebruikers moeten zich op de hun toegewezen plaatsen houden om de veiligheid en een ordelijk verloop van het verkeer te garanderen.

Dit bord geeft een gecombineerd pad aan waar zowel voetgangers als fietsers gebruik mogen maken van dezelfde ruimte. Gebruikers moeten het pad voorzichtig delen en fietsers moeten over het algemeen voorrang verlenen aan voetgangers voor de veiligheid.

Dit bord geeft een gecombineerd pad aan dat gebruikt kan worden door ruiters, voetgangers en fietsers. Van alle gebruikers wordt verwacht dat ze het pad op een verantwoorde manier delen en rekening houden met de aanwezigheid van andere gebruikers.

Dit bord geeft een verplichte minimumsnelheid van 50 km/u aan. Bestuurders mogen niet langzamer rijden dan deze snelheid, tenzij de wegomstandigheden of het verkeer uit veiligheidsoverwegingen een lagere snelheid noodzakelijk maken.

Dit bord markeert het einde van de verplichte minimumsnelheid die voorheen van kracht was. Bestuurders moeten zich nu houden aan de algemene snelheidslimieten voor de weg of andere snelheidslimieten die worden aangegeven door nieuwe borden.

Dit bord geeft een optioneel fietspad aan waar fietsers op kunnen rijden, maar dat niet verplicht is. Fietsers hebben de keuze om het pad of de weg te gebruiken.

Dit bord markeert het einde van een optioneel fietspad. Na dit punt moeten fietsers de algemene verkeersregels volgen met betrekking tot waar ze mogen rijden.

Dit bord geeft aan dat je een bebouwde kom zoals een stad binnenrijdt. Vanaf dit punt gelden de standaard verkeersregels en snelheidsbeperkingen in de stad.

Dit bord geeft aan dat je de bebouwde kom verlaat. Vanaf dit punt gelden meestal de algemene snelheidsbeperkingen en verkeersregels voor landelijke of open wegen, tenzij er nieuwe borden staan.