Doorgangsregels
- 1/20Een rood-wit driehoekig bord geeft aan dat je bij het naderen van een kruispunt voorrang moet geven aan
Deze borden, samen met witte driehoeken op de weg, betekenen dat je voorrang moet verlenen aan verkeer op de weg die je gaat oprijden. Dit zorgt voor veilig invoegen en navigeren op kruispunten.
Als je bij het oprijden van een nieuwe weg witte driehoeken ziet die dwars over je rijstrook zijn geschilderd, moet je voorrang verlenen aan
Een lijn van witte driehoeken over de weg geeft aan dat je voorrang moet verlenen aan het verkeer op de weg die je oprijdt. Dit is een visuele aanwijzing om voorrang te verlenen.
Als je afslaat op een kruispunt, moeten bestuurders voorrang geven aan
Op kruispunten moet je voetgangers die de rijstrook oversteken voor laten gaan. Deze regel beschermt kwetsbare weggebruikers.
Op kruispunten zonder specifieke bewegwijzering is de algemene regel om voorrang te verlenen aan
In het algemeen geef je voorrang aan verkeer van rechts. Dit is een basisprincipe van voorrang in veel regio's.
Inrijden op het kruispunt (het groen) is alleen toegestaan
Het is niet automatisch toegestaan om op een kruispunt in het groen te rijden, tenzij je zeker weet dat je erdoor komt en de straat niet blokkeert. Dit voorkomt verkeersopstoppingen.
Als je op een rotonde afslaat en een fietser rijdt rechtdoor, dan gaat de voorrang naar
Op rotondes moet je fietsers en bromfietsers voor laten gaan als je gaat afslaan. Dit geeft voorrang aan doorgaand verkeer voor fietsers.
Wanneer een reddingsvoertuig met actieve sirenes en zwaailichten van achteren nadert, is de juiste actie om
Wanneer een hulpvoertuig met hoorbare en zichtbare signalen nadert, zijn bestuurders wettelijk verplicht om naar de meest rechtse rand van de rijbaan te gaan en te stoppen. Dit maakt de weg vrij voor hulpdiensten om te passeren.
Als je op een kruispunt staat en er nadert een hulpvoertuig met actieve signalen, moet je
Als ze zich al op een kruispunt bevinden, moeten bestuurders er veilig doorheen rijden en vervolgens aan de kant van de weg stoppen. Dit zorgt ervoor dat het kruispunt wordt vrijgemaakt en voorkomt verdere opstoppingen.
Wanneer een hulpverleningsvoertuig met zwaailichten aan de kant van de weg stilstaat, zijn bestuurders over het algemeen verplicht om
Wanneer een hulpverleningsvoertuig met zwaailichten stilstaat, moeten bestuurders indien mogelijk een rijstrook opschuiven of hun snelheid aanzienlijk verminderen. Deze praktijk beschermt hulpverleners en voorkomt ongelukken.
De belangrijkste reden om voorrang te verlenen aan voertuigen van hulpdiensten is om ervoor te zorgen dat
De belangrijkste reden om voorrang te verlenen aan voertuigen van hulpdiensten is om hen in staat te stellen hun bestemming zo snel en veilig mogelijk te bereiken. Vertragingen kunnen ernstige gevolgen hebben in noodsituaties.
Wanneer een weg samengevoegd wordt zonder een voorrangsbord, is het algemene voorrangsprincipe
Wanneer wegen samenvoegen, is het algemene principe dat het voertuig dat zich al op de doorgaande rijstrook bevindt, voorrang heeft. Bestuurders die invoegen moeten hun snelheid aanpassen en een veilige tussenruimte zoeken.
Bij het verlaten van een privé oprit of steeg naar een openbare weg, behoort het recht van overpad meestal toe aan
Verkeer dat zich al op de openbare weg bevindt, heeft meestal voorrang op voertuigen die uit privéopritten of -steegjes komen. Bestuurders moeten voorrang verlenen om de veiligheid van het overige verkeer te waarborgen.
Als er geen specifieke borden staan, heb je op een T-kruising waar je weg eindigt op een andere weg, voorrang van
Op T-kruisingen waar je weg eindigt, heeft het verkeer op de doorgaande weg over het algemeen voorrang. Je moet voorrang verlenen aan al het verkeer op de kruisende weg voordat je doorrijdt.
Bij het oprijden van een hoofdweg vanaf een secundaire weg zonder duidelijke voorrangsborden, wordt van de bestuurder verwacht dat hij voorrang verleent aan
Als je een hoofdweg oprijdt vanaf een secundaire weg, wordt van bestuurders over het algemeen verwacht dat ze voorrang verlenen aan al het verkeer dat zich al op de hoofdweg bevindt. De hoofdweg heeft meestal voorrang.
Als je op een meerbaansweg rijdt en niet actief aan het inhalen bent, heb je als bestuurder de verantwoordelijkheid om
Bestuurders op wegen met meerdere rijstroken moeten op de rechterrijstrook blijven wanneer ze niet inhalen. Deze gewoonte helpt de doorstroming van het verkeer in stand te houden en zorgt ervoor dat anderen vlotter kunnen inhalen.
Bij het naderen van een zebrapad moeten bestuurders
De snelheid moet zodanig worden aangepast dat voetgangers op de oversteekplaats niet in gevaar worden gebracht of dat er niet wordt overgestoken. Dit garandeert de veiligheid van voetgangers op aangewezen oversteekplaatsen.
Als je rechts afslaat, moet je vooral opletten voor fietsers en motorrijders, met name voor
Als je rechts afslaat, moet je goed uitkijken voor fietsers en motorrijders die van achteren komen. Dit voorkomt aanrijdingen tijdens het afslaan.
Bestuurders moeten voorrang verlenen aan een specifieke groep weggebruikers die rechtdoor rijden wanneer de bestuurder rechts afslaat
Als je rechts afslaat, moet je fietsers en motorrijders die rechtdoor gaan voor laten gaan. Hun rechtdoorgaande weg heeft in deze situatie voorrang.
Er geldt een regel voor bussen die wegrijden van een bushalte als ze een teken geven, chauffeurs moeten
Chauffeurs moeten bussen die uit een bushalte komen voor laten gaan als ze dat aangeven. Dit helpt de doorstroming van het openbaar vervoer in stand te houden.
In een algemeen verkeersscenario, als je aan de rechterkant van de weg rijdt, is de standaardrichting voor inhalen
Als het verkeer aan de rechterkant van de weg rijdt, is de standaardregel om links in te halen. Deze consequente praktijk zorgt voor voorspelbare verkeersbewegingen.