Waarschuwingstekens
- 1/49
Dit waarschuwingsbord, met de afbeelding van een hoofdweg en een kleinere kruisende weg, geeft een gevaarlijke kruising aan waar de weg waarop je je bevindt geen voorrang heeft op de kruisende weg.

Dit driehoekige waarschuwingsbord met ronde pijlen wordt universeel herkend. Het waarschuwt bestuurders specifiek voor een naderende rotonde.

Dit driehoekige waarschuwingsbord met een voetgangersfiguur geeft aan dat er een gemarkeerd zebrapad is en dat bestuurders bereid moeten zijn om te stoppen.

Dit driehoekige waarschuwingsbord, met twee verticale pijlen die in tegengestelde richtingen wijzen, informeert bestuurders dat de weg voor hen tweerichtingsverkeer mogelijk maakt. Het wordt vaak gebruikt om het einde van een eenrichtingsweg of een verandering in de verkeerssituatie aan te geven.

Dit driehoekige bord, dat een verticaal verkeerslicht voorstelt, geeft aan dat er verkeerslichten op de weg staan. Bestuurders moeten zich voorbereiden om hun snelheid aan te passen en mogelijk te stoppen, afhankelijk van de signalen.

Dit bord waarschuwt bestuurders dat ze verderop in de file kunnen komen te staan. Het adviseert bestuurders om langzamer te rijden en voorbereid te zijn op lagere snelheden of stops, om kop-staartbotsingen te voorkomen.

Dit bord waarschuwt bestuurders voor de mogelijke aanwezigheid van fietsers op of naast de weg. Bestuurders moeten extra alert zijn op fietsers die de weg oversteken of langs het verkeer fietsen. Geef fietsers altijd voldoende ruimte en wees voorbereid op onverwachte bewegingen.

Dit bord geeft aan dat er waarschijnlijk kinderen op of in de buurt van de weg zijn. Deze waarschuwing wordt vaak geplaatst in de buurt van scholen, parken of woonwijken waar kinderen kunnen spelen of onverwacht kunnen oversteken. Bestuurders moeten hun snelheid verminderen en uiterst voorzichtig zijn.

Dit bord met een paard en ruiter waarschuwt bestuurders voor de mogelijke aanwezigheid van overstekende of rijdende ruiters. Bestuurders moeten vaart minderen, rustig naderen en paarden en ruiters een ruime ligplaats geven. Plotselinge geluiden of bewegingen kunnen paarden laten schrikken.

Dit driehoekige bord met een hert waarschuwt bestuurders voor gebieden waar wilde dieren vaak de weg oversteken. Het geeft aan dat er een verhoogd risico is dat dieren plotseling op de rijbaan verschijnen, vooral bij zonsopgang, zonsondergang of 's nachts. Bestuurders moeten vertragen en bereid zijn om te stoppen.

Dit betekent dat er vee of ander groot vee op of in de buurt van de weg kan zijn. Dit komt vaak voor in landelijke gebieden of in de buurt van boerderijen, waardoor bestuurders wordt aangeraden snelheid te minderen en voorbereid te zijn op dieren die de weg blokkeren. Wees voorzichtig en heb geduld als er dieren op de weg staan.

Dit bord waarschuwt bestuurders voor een wegdek dat glad kan worden, vooral door regen, ijs of los materiaal. Bestuurders moeten hun snelheid verminderen, niet plotseling remmen of sturen en hun volgafstand vergroten. Het is essentieel om de rijstijl aan te passen om te anticiperen op verminderde grip.

Dit bord waarschuwt voor een specifieke toestand van de weg waar het oppervlak vatbaar is voor ijsvorming, zelfs wanneer andere gebieden vrij zijn. Bestuurders moeten uiterst voorzichtig zijn, hun snelheid aanzienlijk verminderen en voorbereid zijn op zeer beperkte tractie. Het vermijden van plotselinge manoeuvres is cruciaal in dergelijke omstandigheden.

Dit bord waarschuwt bestuurders voor los grind of steenslag op het wegdek. Deze losse steentjes kunnen de grip van de banden verminderen, slippen veroorzaken of door de banden worden opgeworpen, waardoor andere voertuigen beschadigd kunnen raken. Bestuurders moeten hun snelheid verminderen en voorzichtig te werk gaan.

Dit bord waarschuwt bestuurders voor gebieden waar stenen of puin van kliffen of steile hellingen op de weg kunnen vallen. Het geeft aan dat er een risico op steenval bestaat en waarschuwt bestuurders voor mogelijke gevaren op de rijbaan. Wees uiterst voorzichtig, vooral tijdens of na slecht weer.

Dit bord waarschuwt bestuurders dat de berm onstabiel, oneffen of te smal kan zijn om veilig op te rijden of te stoppen. Bestuurders moeten vermijden om op dergelijke bermen te stoppen tenzij dit absoluut noodzakelijk is, omdat dit kan leiden tot verlies van controle of schade aan het voertuig.

Dit bord maakt bestuurders attent op de aanwezigheid van een verkeersdrempel. Deze zijn ontworpen om voertuigen te dwingen snelheid te minderen, dus bestuurders moeten vertragen om ongemak of schade aan hun voertuig te voorkomen. Let vooral op fietsers en motorrijders.

Dit bord waarschuwt bestuurders dat het wegdek onregelmatigheden, kuilen of ruwe plekken kan vertonen. Dergelijke omstandigheden kunnen de stabiliteit van het voertuig en het comfort van de passagiers beïnvloeden. Bestuurders moeten hun snelheid verminderen om de controle te behouden en schade aan hun voertuig te voorkomen.

Dit bord waarschuwt bestuurders voor een dip of plotselinge daling in de weg voor hen. Dergelijke dalingen kunnen het zicht op tegemoetkomend verkeer belemmeren of tot controleverlies leiden als ze met hoge snelheid worden genomen. Bestuurders moeten vertragen en voorbereid zijn op de verandering in het wegniveau.

Dit teken geeft aan dat er weg- of bouwwerkzaamheden plaatsvinden. Er kan sprake zijn van tijdelijke afsluiting van rijstroken, gewijzigde verkeerspatronen of arbeiders op de weg. Bestuurders moeten hun snelheid verminderen en de tijdelijke bewegwijzering zorgvuldig volgen voor hun eigen veiligheid en die van de wegwerkers.

Dit waarschuwingsbord geeft aan dat er een bocht of bocht naar rechts voor ons ligt. Bestuurders moeten hun snelheid verminderen voordat ze de bocht ingaan om veilig door de bocht te kunnen navigeren en de controle over hun voertuig te behouden.

Dit waarschuwingsbord geeft aan dat er een bocht naar links nadert. De belangrijkste actie voor bestuurders is om snelheid te minderen voordat ze de bocht ingaan om de controle over het voertuig te behouden, de veiligheid te garanderen en te voorkomen dat ze van de weg of in tegemoetkomend verkeer terechtkomen.

Dit waarschuwingsbord geeft aan dat er een bochtige weg voor ons ligt met een aantal bochten, waarvan de allereerste bocht naar rechts gaat. Bestuurders moeten hun snelheid aanzienlijk verminderen en voorbereid zijn op voortdurende veranderingen in de richting van de weg en mogelijk verminderd zicht.

Dit waarschuwingsbord geeft aan dat er een bochtige weg voor ons ligt met een aantal bochten, waarvan de allereerste bocht naar links gaat. Bestuurders moeten hun snelheid aanzienlijk verminderen en voorbereid zijn op voortdurende veranderingen in de richting van de weg en mogelijk verminderd zicht.

Dit bord geeft een aanbevolen snelheid aan, die vaak wordt gebruikt om bestuurders te adviseren over een veilige snelheid voor een wegkenmerk, zoals een scherpe bocht. Hoewel het geen verplichte snelheidslimiet is, wordt bestuurders aangeraden zich aan deze snelheid te houden voor de veiligheid en optimale controle, vooral op moeilijke weggedeelten.

Dit waarschuwingsbord geeft aan dat de weg aan beide kanten smaller wordt. Bestuurders moeten voorbereid zijn op een verminderde wegbreedte, waardoor ze mogelijk hun positie moeten aanpassen, langzamer moeten rijden en op hun hoede moeten zijn voor tegemoetkomend of naastliggend verkeer.

Dit waarschuwingsbord geeft aan dat de weg aan de linkerkant aanzienlijk smaller wordt. Bestuurders moeten voorbereid zijn op een verminderde wegbreedte aan die kant, hun positie aanpassen, vertragen en voorzichtig zijn, vooral voor voertuigen op de betreffende rijstrook.

Dit waarschuwingsbord geeft aan dat de weg aan de rechterkant aanzienlijk smaller wordt. Bestuurders moeten voorbereid zijn op een verminderde wegbreedte aan die kant, hun positie aanpassen, vertragen en voorzichtig zijn, vooral voor voertuigen op de betreffende rijstrook.

Dit waarschuwingsbord geeft aan dat er een breedtelimiet is, wat betekent dat voertuigen breder dan 3,5 meter niet zijn toegestaan of moeite kunnen hebben om te passeren. Bestuurders van brede voertuigen moeten een alternatieve route zoeken of uiterst voorzichtig te werk gaan als hun voertuig op of dichtbij de limiet is.

Dit waarschuwingsbord geeft aan dat er een tunnel in aantocht is. Bestuurders moeten voorbereid zijn op veranderingen in het lichtniveau, verminderd zicht, mogelijke ventilatieproblemen en moeten hun koplampen aanzetten als ze die nog niet aan hebben bij het binnenrijden van de tunnel.

Dit waarschuwingsbord geeft aan dat er een steile helling naar beneden (een afdaling) in het verschiet ligt, waarbij het percentage (bijv. 10%) de ernst van de helling aangeeft. Bestuurders moeten een lagere versnelling kiezen om te kunnen remmen op de motor, hun snelheid beheersen en voorbereid zijn op een langere remweg.

Dit waarschuwingsbord geeft een steile helling (een opwaartse helling) aan, waarbij het percentage (bijv. 10%) de ernst van de klim aangeeft. Bestuurders moeten mogelijk een lagere versnelling kiezen om snelheid en vermogen te behouden, vooral in zware voertuigen of met een zware lading.

Dit waarschuwingsbord geeft aan dat er een spoorwegovergang aankomt die geen automatische hekken of slagbomen heeft. Bestuurders moeten uiterst voorzichtig zijn, goed kijken en luisteren naar treinen en bereid zijn om ruim voor het spoor te stoppen als er een trein nadert.

Dit bord geeft aan dat er een spoorwegovergang aankomt met automatische hekken of slagbomen. Hoewel er hekken aanwezig zijn, moeten bestuurders er nog steeds op voorbereid zijn om te stoppen als de hekken zijn neergelaten of als er een trein nadert, en mogen ze nooit proberen over te steken als de seinen zijn geactiveerd.

Dit specifieke bord (vaak een St. Andrews kruis genoemd) wordt geplaatst op de locatie van een spoorwegovergang en geeft aan dat het een enkelsporige spoorwegovergang is. Bestuurders moeten stoppen, kijken en luisteren naar treinen voordat ze veilig de sporen oversteken.

Dit waarschuwingsbord geeft aan dat je een spoorwegovergang nadert met meer dan één spoor. Bestuurders moeten uiterst voorzichtig zijn, bereid zijn om te stoppen en ervoor zorgen dat er geen treinen naderen op enig spoor voordat ze veilig oversteken.

Dit waarschuwingsbord geeft aan dat je een opengaande brug nadert (ook wel een draaibrug of basculebrug genoemd). Automobilisten moeten bereid zijn om te stoppen als de brug open is of geopend wordt om waterverkeer door te laten.

Dit waarschuwingsbord geeft aan dat de weg langs een water loopt of abrupt eindigt bij een watermassa, zoals een kade, rivieroever of kanaal. Bestuurders moeten uiterst voorzichtig zijn om te voorkomen dat ze per ongeluk het water inrijden.

Dit waarschuwingsbord geeft een gebied aan waar sterke zijwind of zijwind heerst. Bestuurders, vooral die in voertuigen met hoge zijkanten, motorrijders of diegenen die een aanhangwagen trekken, moeten het stuur stevig vasthouden en voorbereid zijn op plotse rukwinden die de stabiliteit van het voertuig kunnen beïnvloeden.

Dit waarschuwingsbord geeft een gebied aan waar laagvliegende vliegtuigen of plotseling vliegtuiglawaai kunnen voorkomen, vaak in de buurt van luchthavens. Bestuurders moeten zich bewust zijn van mogelijke afleiding en voorbereid zijn op onverwachte harde geluiden.

Dit waarschuwingsbord geeft een gebied aan waar laagvliegende helikopters of plotseling helikopterlawaai kan voorkomen. Bestuurders moeten zich bewust zijn van mogelijke afleiding en voorbereid zijn op onverwachte harde geluiden.

Dit waarschuwingsbord wordt gebruikt om een algemeen gevaar of gevaar aan te duiden dat niet gedekt wordt door een ander specifiek waarschuwingsbord. Het wordt vaak geleverd met een aanvullend bord dat de aard van het gevaar specificeert. Bestuurders moeten uiterst voorzichtig en alert zijn.

Dit bord geeft aan dat je een kruispunt of splitsing nadert waar vaak ongelukken gebeuren. Bestuurders moeten extra voorzichtig zijn, hun snelheid verminderen en extra alert zijn op mogelijke gevaren met andere weggebruikers op deze locatie.

Het bord waarschuwt bestuurders specifiek voor de aanwezigheid van een intrekbare paal in de weg. Deze paaltjes worden gebruikt om de toegang tot bepaalde straten of gebieden te regelen en kunnen uit de grond omhoog komen.

Het bord waarschuwt bestuurders specifiek dat ze te maken kunnen krijgen met verminderd zicht. Deze vermindering kan worden veroorzaakt door sneeuw, regen of mist.

Het bord waarschuwt bestuurders rechtstreeks dat ze een gebied naderen waar files kunnen ontstaan. Dit waarschuwt bestuurders om voorbereid te zijn op vertragend of stilstaand verkeer.

Dit bord is een afstandsmarkering voor een spoorwegovergang. Een enkele rode diagonale lijn geeft aan dat de overweg dichtbij is, meestal rond de 50 meter.

Dit bord is een afstandsmarkering voor een spoorwegovergang. Twee rode diagonale lijnen geven aan dat de overweg redelijk dichtbij is, meestal op ongeveer 100 meter afstand.

Dit bord is een afstandsmarkering voor een spoorwegovergang. Drie rode diagonale lijnen geven aan dat de overweg relatief ver weg is, meestal zo'n 150 tot 250 meter.